Met de aankoop van dit combi-ticket krijg je toegang tot BIMFEST op vrijdag 19 en zaterdag 20 december. Tickets voor aparte dagen komen binnenkort online.
BodyBeats celebrates the 23th edition of its renowned alternative festival BIM Fest (Belgian Independent Music Festival). That means two days of topical underground with plenty of national and international established names!
Ook dit jaar is BodyBeats productions alweer druk in de weer om tegen dit jaareinde voor ons opnieuw een mooie uitgebreide en afwisselende affiche samen te stellen. Naar goede gewoonte zullen ook op deze 23ste editie weer een aantal gevestigde waarden het podium bestijgen, aangevuld met wat frisser en nieuw aanstormend talent!
Om de trouwe BIMFEST supporters te bedanken en belonen, worden er dit jaar opnieuw een in aantal gelimiteerde, maar zeer gunstig geprijsde Blind Bird Combitickets aangeboden. Er snel bij zijn is de boodschap!
De aankondiging van de eerste lichting artiesten wordt kortelings verwacht!
Meer details ivm de line-up & media kan je vinden op http://www.bodybeats.be/en/bimfest/
Doors Friday: 19u
Doors Saturday: 15u
AKALOTZ (D)
Akalotz, afkomstig uit Kaiserslautern en actief sinds 2007, is een Duits electro/EBM/industrial duo dat bekendstaat om hun beukende ritmes, duistere sferen en agressieve kreten. Opgericht door Thorsten Haury (zang & productie) en later aangevuld met Nico Klenner op drums, combineert de groep klassieke old-school EBM-energie met melodieuze, donkere electro-elementen. Hun albums Shift to Evil (2014), Confront (2017) en Angry Body Machine (2024) laten een gestage evolutie zien: zwaardere, verfijndere productie en sterkere songwriting, terwijl de brute, dansvloerklare kern die hen opviel behouden blijft. Hun liveshows leveren krachtige energie, uitgezonden door machinale beats, overtuigende vocalen en een viscerale performance – het is EBM met overtuiging, diepgang en pure kracht.
CAT RAPES DOG (SE)
Cat Rapes Dog (SE) – opgericht in 1984 in Zweden, is Cat Rapes Dog een pionier in de crossover tussen electro-punk, EBM en heavy-industrial. De band, opgericht door Joel Rydström en Magnus Fransson, verwierf al snel bekendheid met zelf-uitgebrachte cassettealbums en rauwe, onbeschaamde soundscapes. Tussen 1989 en 1991 brachten ze drie studioalbums uit op het gerenommeerde Belgische KK Records – de thuisbasis van vele EBM/industrial zwaargewichten – en later langlopende werken via Zweedse independents zoals Energy Rekords en Subspace Communications. Hun muziek combineert beukende elektronische beats, schorre synths, punk-attitude en zelfs metal – georkestreerd op een chaotische maar verrassend melodieuze manier. Na de ontbinding in 2009 keerde Cat Rapes Dog in 2019 terug en heeft sindsdien hun aanwezigheid in de scene herwonnen met krachtige liveoptredens en heruitgaven die hun duistere, meer noisey nalatenschap vieren. Cat Rapes Dog blies iedereen omver op BodyBeats’ Internationale EBM-dag 2024 en nu zijn ze terug! Eindelijk en voor het eerst op BIMFEST. Verwacht een sonische rollercoaster: compromisloos, provocerend en energetisch!
HAUJOBB (DE)
Opgericht in 1992 door Daniel Myer, Dejan Samardzic en Björn Jünemann (die halverwege de jaren ’90 vertrok) in Bielefeld, Duitsland. Ondertussen is Haujobb uitgegroeid tot een van de genre-bepalende namen in de donkere uithoeken van de elektronische muziek. De groep maakte indruk met hun debuut Homes & Gardens (1993) en verfijnde hun visie met Freeze Frame Reality (1995).Door de jaren heen heeft Haujobb voortdurend de grenzen verlegd tussen electro-industrial, IDM, ambient, techno en EBM. Albums als Solutions for a Small Planet (1996) toonden hun bereidheid om te experimenteren, waarbij drum-’n-bassritmes en tekstuele complexiteit werden geïntegreerd, terwijl latere werken ritme en intensiteit opnieuw invoerden zonder hun avant-gardistische rand te verliezen.Hun release in 2024, The Machine in the Ghost, markeert hun tiende studioalbum en benadrukt Haujobb’s meesterschap in contrasten — analoog en digitaal, rauwe veldopnames en scherpe programmering, nostalgie zonder slaafse herhaling. Het album bevat speciale gasten en verschijnt in luxe edities die hun oog voor esthetische details weerspiegelen.Live is Haujobb een kracht: atmosferisch maar tegelijk intens, een mix van sonische experimenten en energie die dansvloeren in zijn greep houdt. Ze zijn niet alleen overlevers van de elektronische underground, maar vernieuwers die deze blijven vormgeven.
CRYPTOCHROMA (B)
CryptoChroma is een Belgisch elektronisch muziekproject dat bekend staat om zijn koude, analoge soundscapes, opgebouwd uit synthesizers, vintage apparatuur en atmosferische texturen. Het project, opgericht midden jaren 80, is actief gebleven in diverse muzikale samenwerkingen en heeft gestaag een stijl ontwikkeld die de nadruk legt op stemming, introspectie en de duistere kanten van elektronische muziek. CryptoChroma’s debuut album NUMB (2020) verkent thema’s als angst, post-apocalyps, vervreemding en hebzucht, allemaal verpakt in een jaren 80-achtige sonische esthetiek. Hun nieuwste album Ominous Clouds werd in 2023 enkel op vinyl uitgebracht door Red Maze Records / Strange Arts. CryptoChroma behoudt een solitaire, onderzoekende geest – toetsen spelen, aan knoppen draaien en openstaan voor samenwerking – maar behoudt altijd een persoonlijke, diep atmosferische benadering van geluid. Cryptochroma werd door het publiek van het 2025 Dark Demo(n) event gekozen tot beste live-act van die avond!
EMPATHY TEST (UK)
Het Londense electro-pop duo Empathy Test betovert al sinds hun oprichting in 2014 wereldwijd publiek. De band, met de charismatische zanger Isaac Howlett aan het hoofd en de productie en compositie van Adam Relf, creëert een direct herkenbaar geluid: filmische synthesizers, opzwepende beats en oprechte vocalen die nostalgie combineren met een moderne twist. Geïnspireerd door films zoals Blade Runner weerspiegelt hun naam de filmische kwaliteit die door hun werk heen stroomt. Sinds hun debuut-EP Losing Touch heeft Empathy Test drie veelgeprezen studioalbums uitgebracht – Losing Touch, Safe From Harm en Monsters – naast het livealbum Time to Be Alive. Volledig gefinancierd door fans via crowdfunding campagnes, onderstreept elke release de opmerkelijke loyaliteit van hun wereldwijde fanbase. De muziek van Empathy Test wordt geprezen door Clash Magazine, MTV, BBC en KCRW en wordt omschreven als “prachtig” en “uiterst filmisch”. Live brengt Empathy Test hun muziek tot leven met een intensiteit die hen al headliner tournees door heel Europa en het Verenigd Koninkrijk heeft opgeleverd, festivalpodia heeft gedeeld op Wave Gotik Treffen en M’era Luna, en iconische acts zoals VNV Nation en Aesthetic Perfection heeft ondersteund. Nu, na meer dan een decennium muziek te hebben gevierd, begint Empathy Test aan hun Europese tournee van 2025 – meer dan 20 shows in 15 steden, van september tot en met december. Fans kunnen een setlist verwachten die hun hele carrière beslaat, met een combinatie van vroege favorieten en krachtige nummers van Monsters en anderen. Met hun unieke mix van emotie en sfeer belooft de tour van Empathy Test in 2025 hun meest ambitieuze tot nu toe te worden – een must-see voor fans van synth-pop, dark-wave en elektronische muziek wereldwijd.
EUFORIC EXISTENCE (BE)
Euforic Existence komt uit Antwerpen en levert keiharde EBM en industrial met rauwe energie en zonder beperkingen. Sinds hun eerste releases zoals Eros en Existence Beating Morality (2014-2015) hebben ze een reputatie opgebouwd met het mixen van harde elektronica, agressieve beats en krachtige optredens die zowel underground clubs als buitenpodia domineren. Euforic Existence werd door het publiek van Dark Demo(n)s in 2025 uitgeroepen tot een van de beste acts van die avond! Vandaar dan ook hun aanwezigheid op onze 23e editie van BIMFEST! Verwacht een Euforic Existence-set die je raakt met beukende synths, schroeiende vocalen en een sfeer vol industriële rauwheid.
FRETT (PL)
FRETT is het soloproject van Maciej Frett, vooral bekend van de bands Job Karma en 7JK. Sinds midden jaren negentig is hij een vaste waarde in de onafhankelijke industrial/experimentele scene van Wrocław en is hij tevens curator en organisator van evenementen zoals onder meer het Wrocław Industrial Festival. Zijn debuut soloalbum The World as a Hologram (2020, op Ant-Zen/Gusstaff Records) combineert old-school industrial met IDM- en technoritmes, tribale en dance-industrial beats, ambient- en noise-texturen en rauwe vocalen – vaak met een hard of “zielloos” randje. Op zijn recentere album NOTTWO (2023) zet FRETT deze invloeden voort, terwijl hij zich verder richt op retro-synt-stijlen, postpunk en elektronica uit de jaren 80, met popachtige structurele elementen en prominentere bijdragen van Anna Frett op zang. Live wordt FRETT gepresenteerd door Maciej Frett en zijn levenspartner Anna Frett) en dit vaak op onconventionele locaties. Het project combineert atmosferische, industriële soundscapes met ritmes die de dansvloer in beweging brengen, maar behoudt tegelijkertijd een duistere, experimentele rand.
MAJESTOLUX (SE)
Majestoluxe, het soloproject van de in Stockholm gevestigde artiest Conny Fornbäck, is een masterclass in minimalistische EBM en experimentele industrial pop. Conny, een veteraan van de Zweedse EBM-underground uit de jaren 80 (bands, clubs, labels), herleefde na decennia met een geluid dat retro-futuristisch aanvoelt – evenzeer geïnspireerd door vroege Duitse synth, Belgische EBM en Britse minimal electronics – terwijl ze tegelijkertijd analoge modulaire productie verder ontwikkelde. Op hun debuutalbum Septic Shock uit 2019 en de daaropvolgende EP’s levert Majestoluxe uitgeklede maar intense soundscapes: bonzende baslijnen, half-gefluisterde vocalen, plotselinge uitbarstingen van rauwe, gepassioneerde kreten, allemaal met een aandacht voor detail die zelfs de meest minimalistische momenten geladen maakt. Live kun je een meeslepende ervaring verwachten – koude precisie, vreemde texturen en dansbare pulsen die onder de oppervlakte sluimeren. Majestoluxe is voor wie hunkert naar duisternis, nuance en een sterke analoge soul in elektronische muziek.
NORDAR (D)
Nordar, opgericht in 2008 door André Schitteck en Christoph Lemke (ook bekend als Chris Dupont), heeft een eigen plekje veroverd in de Duitse EBM-underground. Hun geluid is rauw, analoog en bas-gedreven, en combineert meedogenloze ritmes met luide vocalen die woede, protest en rebellie uitstralen. Diep geïnspireerd door de old-school traditie, maar aangescherpt met een moderne twist, levert Nordar muziek die zowel compromisloos als confronterend is. Op het podium staat het collectief bekend om hun energie die de spanning van de band opwekt en elk optreden verandert in een intense ervaring die de ware geest van klassieke body music belichaamt.
PROJECT-X
Project-X is een van Zwedens meest beruchte electro/EBM-exportproducten en levert een krachtige mix van stampende beats, vlijmscherpe synths en bijtende lyrische thema’s. De band, opgericht in Stockholm in 1995, veroverde al snel een plek in de Scandinavische elektronische underground met hun compromisloze geluid en hun kenmerkende mix van donkere energie en ironische sociale commentaren. Hun muziek draait evenveel om intensiteit en ritme als om attitude, wat hen een unieke voorsprong geeft in de Europese EBM-scene. Met releases die wereldwijd de dansvloer van menig clubs heeft gevonden, heeft Project-X een trouwe aanhang opgebouwd tot ver buiten de Zweedse grenzen. Hun liveoptredens zitten vol met pure energie en transformeren het podium in een meedogenloze dansvloer waar ironie, provocatie en harde elektronica samenkomen. Hun nummers, zowel speels als agressief, behandelen alles van subculturele clichés tot de duistere aspecten van het moderne leven, allemaal verpakt in een onmiskenbaar Scandinavisch geluid. Tegenwoordig wordt Project-X nog steeds gevierd als cult-favoriet onder EBM-fans. Ze staan erom bekend de geest van klassieke body music levend te houden en er tegelijkertijd hun eigen satirische draai aan te geven. Verwacht een show die luid, snel en onophoudelijk is – precies waar elektronische body music voor gemaakt is.
THEY FEEL NOTHING (B)
Soloproject uit Brugge van Kevin Van Volcem (ook van We Are Ooh People), waarmee hij de duistere kanten van analoge synth-wave, EBM en dark-wave verkent. Bezwerende vocalen, vervormd en etherisch; sfeervolle, retro-achtige synths; beats die zowel duwen als trekken. Nummers als Not In A Million Years, Going Down / Skin Crawl, Inferior Race en Blood On Your Knife tonen zijn bereik: van broeierig en melancholisch tot scherp, confronterend en dansbaar. They Feel Nothing werd door het publiek van Dark Demo(n)s in 2025 uitgeroepen tot een van de beste live-acts en zet de toon voor een viscerale, emotionele reis — verwacht een optreden dat broeierig, pulserend en intens is.
ZWEITE JUGEND (D)
Zweite Jugend is een tweekoppig elektronisch/EBM-project uit Osnabrück, Duitsland, gevormd door Eli van Vegas (zang, sequences, songwriting, productie) en Marcel Lüke (drums, songwriting). Hun geluid is minimalistisch, analoog, rauw en toch sfeervol: ze gebruiken vaak vintage synthesizers (ARP Odyssey, SH-101, MS20), akoestische drums, stem en percussie – en weinig meer. Hun werk roept elementen op van elektronische muziek uit de late jaren 70 en vroege EBM, maar altijd met een moderne productie en lyrische gevoeligheid. Tekstueel is de band reflectief en verkent vaak thema’s als liefde, existentieel verlangen, menselijke zelfdestructie, wetenschap en de nacht. Ze schrijven meestal eerst de teksten en bouwen daar vervolgens de muziek omheen. Zweite Jugend bracht in 2016 hun debuutalbum Liebe ist Luxus uit, gevolgd door Elektronische Körpermusik in 2019. Hun derde volledige album Der Wille zur Nacht markeert de afsluiting van een geplande trilogie, waarmee hun esthetiek van analoge puurheid, donkere sfeer en emotionele introspectie verder wordt gestimuleerd.
