Illuminine + Innerwoud
Don 29/10
9 euro als deel van een triootje / 12 euro in voorverkoop / 15 euro aan de kassa
Deuren 20.00u / Showtime 20.30u
Concertzaal (Upstairs) / Staand
Casino Boite

Nils Frahm, Ólafur Arnalds en A Winged Victory For The Sullen verwelkomen met Illuminine, het geesteskind van Kevin Imbrechts, een nieuw gezinslid. Jarenlang experimenteerde Imbrechts in alle stilte met soundscapes en gitaarsongs. Nu trotseert zijn ambient voor het eerst de buitenlucht en dat via een geweldige debuutplaat ‘#1’ (Zeal). Christophe Vandewoude (Isbells) nam de productie van het album voor zijn rekening en Birgir Jón Birgisson, sound engineer van Sigur Rós, waakte in IJsland over het geluid. Humo over de plaat: ‘Imbrechts gaat op zijn debuut deemoedig op de schoot gaat liggen van vele groten uit zijn dromerige leefwereld. Wij horen Bibio weleens passeren, zien elders A Winged Victory For The Sullen opduiken, al dan niet vergezeld door de jongens van Boards Of Canada, maar op geen enkel moment wordt er gekopieerd. Illuminine observeert, noteert, en destilleert uit die notities vervolgens geheel eigen meesterwerkjes. Luister bijvoorbeeld eens naar het heerlijk kabbelende ‘For What It’s Worth’, de subtiele gitaarecho’s op ‘Lyrr’ of het prachtig openbloeiende ‘Dualisms’.’ Live neemt Illuminine de vorm van een nonet aan. Serene ambient die warm en koud tegelijk klinkt, melancholie die de luisteraar in een wurggreep houdt en vervolgens nooit meer loslaat!

Innerwoud

Innerwoud is het solo, neoklassiek contrabas-drone-project van Pieter-Jan Van Assche. In september verschijnt zijn debuutalbum via het Gentse label Consouling Sounds (ook Amenra en Kiss The Anus Of A Black Cat). Het album werd opgenomen in de studio van en met Yuko-frontman Kristof Deneijs en wordt gemixt door Jasper Maekelberg (Yuko, Faces On TV). Innerwoud was onder meer te zien op het Incubate-festival in Tilburg en werkte mee aan de nieuwe plaat van Petrels (UK). Naar eigen zeggen: ‘Mostly deep drone harmonies, accompanied by a subtile and dark melody. Creating a lyrical sound without lyrics, in the warm shade of Icelandic and Canadian predecessors.’