Waar anders dan in De Casino stelt Suburb Songs zijn (heel) lang verwacht debuutalbum voor? De Wase shoegazers wonnen in 2009 met verve toen een fel besproken vijfde Lawijtstrijd-editie. Het verdict van de jury in die lentedagen: ‘Waarom Suburb Songs Lawijtstrijd wint? Omdat de rockband er staat als een massief en coherent geheel en elke muzikant binnen de groep hieraan een wezenlijk bijdrage levert. Omdat de muzikanten zo beheerst met elke noot omgaan dat het resultaat puur muzikaal evenwicht is. Omwille van het doordachte en summiere gebruik van aanvullende elektronica. Omwille van de duidelijke bezielende rol die frontman Joerie Dobbeleir speelt, het unieke profiel dat hij zijn band als centraal baken weet aan te meten en niet in het minst de baskast die zijn diepe stem is. Omwille van het verhalende en vertellende aspect of met andere woorden de uitgekiende schoonheid van het grootstedelijke lied. Omdat Suburb Songs klaar is voor het grotere werk en de groep grote podia verdient. Omwille van het duidelijke potentieel dat de band in zich draagt in een vervlakkend muzieklandschap. Omwille van de zweverige sound, de sferische uitstappen, de noise-outro’s, de moody crescendo’s, … Van Cave tot Cohen: dit is blauwe muziek voor de brede nachtelijke lanen van onze wanstaltige steden en verlaten stations van openbaar vervoer, blues voor verloren zielen, deunen van troost, berusting en samenhorigheid, maar ook van bevreemding en onthechting. Leve Suburb Songs!’
The Spectors
Van ijle badkamerdemo’s die wereldwijd de oren deden spitsen, via passages op Dour, Boomtown en Leffingeleuren tot het voorprogramma van My Bloody Valentine in de AB … In nauwelijks een jaar tijd sijpelden The Spectors vanuit het niets de vaderlandse scene binnen, zonder officieel platenwerk nota bene, al kwam daar al snel verandering in. De combinatie van bevreemdende harmonieën, fonkelende gitaren en catchy popsongs ontging ook muziekuitgever Strictly Confidential en platenlabel [PIAS] immers niet en Chris Urbanowicz (ex-Editors) bleek zodanig onder de indruk van de demo’s dat hij zonder aarzeling voorstelde om de band te producen. Bassiste Marieke Hutsebaut, die zowat alle songs en lyrics voor haar rekening neemt en zelf ook zingt, trok daarop een week naar Brooklyn (New York) om er samen met Chris de songs bij te vijlen en uit te puren. De band dook daarna de La Chapelle Studios in voor de opnames van een eerste EP. Keith Murray (We Are Scientists) en Aaron Pfenning (Chairlift, Rewards) leverden guest vocals en Chris Urbanowicz speelde ook synth- en gitaarpartijen in (meteen zijn eerste muzikale wapenfeit sinds zijn vertrek bij Editors).