Historiek

De Spiegel

De Casino vzw ontstond vanuit De Spiegel vzw, de concertorganisatie die sinds 1996 een concertwerking uitbouwde in de foyer van de Sint-Niklase Stadsschouwburg (jazz, wereldmuziek en de ondersteuning van jong talent).  Als motiverende actor lag De Spiegel mee aan de basis van onder meer het stadsfestival Villa Pace (tijdens de jaarlijkse Vredefeesten) en het regionale muziekconcours Lawijtstrijd (met de Sint-Niklase jeugdhuizen). De werking van De Spiegel groeide doorheen de jaren. Omdat de foyer niet voldoende flexibiliteit meer aanbood voor de programmatie en de capaciteit te klein werd, week de organisatie in 2011 uit naar De Casino.


Renovatie

De Casino werd met groot respect voor het verleden gerenoveerd. Een intensieve fondsenwerving ging aan de verbouwing vooraf. Er werden campagnes opgezet (Breek de Stilte, …), evenementen georganiseerd (Cava for Casino), onderhandelingen gevoerd met de overheden (Vlaamse Gemeenschap, Provinciebestuur en Stadsbestuur) en samenwerkingsverbanden gesmeed met scholen, sociale partners, … Tal van vrijwilligers staken de handen uit de mouwen om het gebouw grondig te strippen. De verbouwingswerkzaamheden namen een aanvang in augustus 2009, liepen wegens onvoorziene bouwtechnische en financiële omstandigheden diverse vertragingen op en werden uiteindelijk opgeleverd in juni 2011. De Casino opende de deuren in september 2011 met 4 uitverkochte concerten van Hooverphonic (Alex Callier is peter van De Casino).


Kunstenaars

  • Pat Riské realiseerde de kroonluchters en wandarmaturen in de concertzaal en de passage, de toog in de annex tot de concertzaal, de ballustraden en de borstwering op het balkon, de balies in de passage en het nieuwe terrasmeubilair.
  • Klaas Borms realiseerde het kunstwerk ‘Reaching for a Star’ op het dak van de aanbouw links, een beeld in de vorm van een mannelijke gestalte met de bekende DC-ster, alsook de lichtarmaturen in het achterste deel van De Casino Café.
  • Patrick Hemelaer realiseerde de centrale luifel aan de voorgevel (DC en trajectster), alsook de 3D-logo’s in De Casino Café en de concertzaal.
  • Pieter Van Snick en Raf Vaerewijck (Atelier Piraat) realiseerden de actuele inrichting van De Casino Café, in samenwerking met architect Luc Vydt (Architectenstudio) en G Build (Lokeren).
  • Anton Marin (Power & Glory) is al tien jaar de centrale vormgever (huisstijl, fysiek en digitaal artwork).
  • Sven Dullaert is de huisfotograaf van De Casino.


Gebouw

De Casino behoort als Neoromaans gebouw met Neoclassistische elementen onmiskenbaar tot het stedelijk patrimonium van Sint-Niklaas en kan met het stadhuis, de religieuze gebouwen, enkele kastelen en burgerhuizen in de stad tot het voornaamste stedelijke, architecturale erfgoed gerekend worden. De Casino werd in 1852 in opdracht van lokale notabelen gebouwd als centrale concertzaal voor Sint-Niklaas (klassieke akoestische muziek). Van bij het ontstaan kreeg de zaal dus een culturele bestemming.


Geschiedenis

De Casino werd gebouwd in 1852. Decennia lang vonden in de zaal concerten en bals plaats. Kort na Wereldoorlog I (1919) werd het gebouw volledig verbouwd tot  bioscoop. De cinema werd na Wereldoorlog II overgenomen door de familie Gaudaen, die tot in 2000 de Sint-Niklase Cinema Select uitbaatte. Omdat in de jaren zestig vooral het lichtere, meer erotisch getinte genre werd getoond, kreeg de bioscoop een louche imago. Cinema Casino sloot de deuren in 1969. Nadien bevond zich op de benedenverdieping een eetgelegenheid en betrokken verscheidene handelszaken het pand. In de zaal werd een gordingvloer aangebracht en het geheel werd gecompartimenteerd  tot opslag- en repetitieruimtes. Het gebouw kwam grotendeels leeg te staan, wat onmiskenbaar het verval betekende. Tot De Spiegel het onder handen nam.


Boek

Wil je meer weten over de geschiedenis van De Casino Concertzaal, de renovatie en de concertwerking? Het Boek ‘CASINO – De muziek zal hier groeien en bloeien’ is te koop in de ticketshop of via een mailtje naar info@decasino.be.